zaterdag 7 januari 2012

Waarom vrouwen liegen ...

... is de titel van een boek van Harriet Lerner, waar ik erg nieuwsgierig naar ben. Al weet ik wel waarom ik lieg. Ik heb het thuis geleerd. Mijn moeder heeft ons om bestwil leren liegen in alle toonaarden. Voor mijn vader werd veel verborgen of omgebogen. Geen wonder dat hij wat paranoïde is. Het ging soms heel ver. Zo ben ik als zeventienjarige een maand alleen op reis geweest omdat mijn vader niet mocht weten dat ik ontslagen was op mijn vakantiejob.

Vandaag maakte ze mijn vader wijs dat ik op zoek ben naar een inwonende huishoudster, zodat ze binnenkort weer naar huis kunnen gaan. Ik heb het niet rechtgezet. Mijn vader onthoudt toch maar "van twaalven tot de noen". Al vrees ik dat mijn moeder haar toch wel grove leugen-om-bestwil het liefst van al zelf wou geloven.

Maar al bij al waren ze beiden vandaag veel rustiger. Het onderwerp naar huis gaan kwam nog een paar keer op tafel, maar er werd niet meer gesmeekt en gedreigd. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten