zondag 18 december 2011

Carbonade Flamande met Grimbergen en peperkoek

In de refter van mijn lagere school stond ongeveer een keer per week stoofvlees op het menu. Ik gruwde ervan. Ik lustte bijna niets van de schoolkeuken. Het ergste was dat ik gestalkt werd door twee nonnen, soeur Marie-Paule en soeur Etienne, die me de daver op het lijf joegen als ik mijn bord niet leeg at. Vaak eindigde het middagmaal voor mij in het bestekhok, zonder dessert. Maar liever geen dessert dan een kwak griesmeelpudding op een half leeggegeten bord worst met rode kool. Verder ga ik niet in detail want anders heeft niemand nog zin om het recept hieronder klaar te maken.

750 gr rundstoofvlees
2 dikke uien
1 bouillonblokje
1 soeplepel azijn
1 flesje donkere Grimbergen
1 sneetje brood besmeerd met mosterd
1 sneetje peperkoek
Tijm, laurier, peper, zout

Snijd de uien in maantjes en stoof ze in een hoge pan of beter nog een snelkookpan, in wat olie. Laat de uien niet bruin worden, maar zachtjes smelten.
Braad ondertussen het vlees aan in een grote braadpan met wat boter en olie. Alle kantjes moeten mooi dichtgeschroeid zijn.
Doe het vlees op de uien en spoel de pan uit met een beetje water. Krab het braadvet wat los en doe dit water bij in de pan.
Giet het flesje bier in de braadpan, zodat het wat opwarmt en doe het daarna ook over het vlees.
Voeg er dan nog een lepel azijn bij, het brood met de mosterd, de peperkoek, de kruiden en het bouillonblokje.
Breng alles snel aan de kook en verlaag dan het vuur tot een klein pitje. Laat anderhalf tot twee uur sudderen (1 uur in de snelkookpan). Het vlees moet bijna uit elkaar vallen tot draadjes.

Best laten afkoelen en een nacht laten staan. De volgende dag is het nog lekkerder. En natuurlijk opdienen met frietjes.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten