woensdag 7 december 2011

Stressreductie met kaastaart

Soms ga ik stress met stress te lijf. Vandaag heb ik een kaastaart met appels gebakken en alles tussendoor gedaan. Het deeg klaargemaakt terwijl ik worteltjes met tijm aan het stoven was, het eiwit geklopt en de kaasmengeling gemaakt terwijl mijn ouders met hun dessert treuzelden en de appels gebakken en alles in de vorm gegoten terwijl ik de afwas deed. Nu nog het recept opschrijven want het was een improvisatie na het lezen van tien recepten die me niet bevielen.

Maak een brokkeldeeg met:
200 gram bloem
100 gram in stukjes gesneden koude boter
1 ei
2 eetlepels melk
mespuntje zout

Alles goed en snel doorkneden, in een stukje folie wikkelen en in de koelkast leggen.

Kaasmengsel:
500 gr volle verse kaas
200 gr suiker
4 eieren
1 zakje vanillesuiker
2 eetlepels maïsbloem

De eieren scheiden en de eiwitten stijf kloppen met de helft van de suiker. De dooiers mengen met de rest van de suiker, de maïsbloem, de vanillesuiker en de kaas. Als dat goed gemengd is, de eiwitten eronder spatelen.

Twee appels schillen en in dikke schijven snijden en de stukken bakken in wat boter tot ze glazig zijn.

Het deeg uitrollen, met een vork er gaatjes in prikken, de appels erop leggen, het kaasmengsel erover gieten en in de oven schuiven.

30 minuten bakken op 180°. De heteluchtfunctie best uitschakelen en de taart onderaan (op het eerste trapje) zetten.

Toegegeven, voor stressreductie is dit niet de beste methode, maar het resultaat mocht er zijn. En dat hielp ook al.








2 opmerkingen:

  1. ik heb gisteren de kaastaart gemaakt! om in jouw sfeer te blijven ondertussen twee ovenschotels witloof/prei met kaas en ham bereid en de foto's van Ierland geopload. Alles gelukt én de kaastaart is heel lekker ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Misschien moet ik een kookblog beginnen voor stresskippen ...

    BeantwoordenVerwijderen