donderdag 3 november 2011

Heftechnieken

Hoewel ik mij ervan bewust was dat mijn onderneming -een aantal maanden voor mijn ouders zorgen-best zwaar zou worden, ben ik nooit bang geweest dat ik het mentaal niet zou aankunnen. Ik wist dat er moeilijke momenten zouden komen, en ze komen ook, maar ze gaan ook weer weg. Waar ik wel een beetje bang voor was, was mijn rug. Met mijn hernia-verleden is er reden genoeg om uit te kijken. Een ernstig rugprobleem zou mij nu slecht uitkomen. De eerste weken was ik op mijn hoede en registreerde ik elk pijntje in de buurt van mijn onderste wervels. Dankzij de pijn deed ik al het hefwerk met dubbele aandacht en zocht ik bij elke gelegenheid naar technieken om andere spieren dan mijn rugspieren aan het werk te zetten. Ik heb nu een assortiment technieken die ik afwissel en ik heb helemaal geen pijn meer. En het is fijn om te voelen dat mijn been- en buikspieren sterker zijn geworden. Zo heb ik een truc om mijn vader uit zijn fauteuil te heffen: Ik leg zijn armen om mijn hals, ik pak hem vast onder zijn schouders, ik buig door mijn knieën en houd mijn rug recht. Ik trek hem recht, maak met hem een paar zijwaartse passen en laat hem in de rolstoel zakken, nog steeds met rechte rug en gebogen knieën.
O! Wat ben je sterk!, roep hij soms uit. En als mijn moeder dat ook nog beaamt, voel ik me helemaal Pipi Langkous. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten