maandag 14 november 2011

Kakken gaat voor bakken

Was een van de deviezen van Mamà, mijn strenge grootmoeder. Als kind hoorde ik dit vrij letterlijk. Want als ik de vaat stond af te drogen en ik "moest", dan mocht ik meteen. Om andere redenen mocht de werkvloer niet verlaten worden. Want werken, dat moesten we van haar van jongs af aan leren en vooral "het werk zien". Ik vrees dat ik wat dat laatste betreft nogal hardleers was. Met de jaren is het gebeterd.
Achteraf bedacht ik dat dit devies veel ruimer was. En dat klopt, want het stond ooit als spreekwoord in De Standaard met deze verklaring: wat hoognodig moet gebeuren, moet eerst worden gedaan.
Bijvoorbeeld: Als ik plots inspiratie heb, dan moet er meteen geschreven worden. Moet, want anders ben ik het kwijt. Helaas lukt dat maar zelden. Je zult zien: er is altijd iets dat nog hoognodiger is. Mamà's spreekwoord geldt hier dikwijls letterlijk. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten