maandag 31 oktober 2011

A in oktober

Aankomen is fijn, weggaan is lastig. Zo moet het ook bij zeelui zijn, of bij andere mensen die vaak voor langere tijd van huis zijn.
Met elk uur kwam het moment van afscheid dichterbij en hoewel ik heel erg mijn best deed om er niet aan te denken, hing het als een grijze wolk boven mijn hoofd in het nochtans zonnige A.
Daar heb je het weer: een onprettig maar moeilijk te omschrijven gevoel. Ik wilde zo graag blij zijn en genieten van A en van Els, maar mijn mondhoeken trokken voortdurend naar beneden. Ik liep wezenloos rond in A, zoals een kind in een veel te grote speelgoedwinkel. Ik vroeg me af wat me zo te neer drukte en het was niet zozeer het vooruitzicht om weer naar Fourques te gaan. Het was eerder het gevoel om maar half thuis te zijn. Mijn koffer stond al klaar om weer gepakt te worden. Ik was in A maar ik mocht geen wortel schieten. We gingen naar de zoo en ik had nog meer medelijden met de pinguïns dan gewoonlijk. We gingen naar het station en ik huilde tranen met tuiten.

Tussen A en B bleven de tranen komen. Het onprettige gevoel had zich vermenigvuldigd. Ik kon me plots niet meer herinneren wanneer en waarom ik ooit beslist had om maanden weg te gaan uit A, om Els alleen thuis te laten en mijn werk op pauze te zetten. Ik had het gevoel dat ik mijn eigen trein van de rails had genomen en in een mistig weiland had geplaatst.

In Lille was ik al wat rustiger. In Lyon was het over. De paniek toch. In Nîmes voelde ik me in niemandsland. Ook dat is een onprettig gevoel. 

Ik word wakker in Fourques. Het is 31 oktober. Een datum met verschillende lagen herinneringen. Straks toch even naar de Canigou, kijken of er sneeuw op ligt. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten