donderdag 20 oktober 2011

Wietes rabarbertaart

Bij mijn "plan de campagne" hoort troostkoken want dat helpt altijd. Ik koos voor Wietes rabarbertaart. Ik leerde Wiete kennen op een picknick. Omdat ik wou weten wie die overheerlijke rabarbertaart had meegebracht, stelde de gastvrouw mij aan Wiete voor. Zo gaat dat, lekker eten brengt mensen samen.
Van de boerin in Fourques kreeg ik de laatste takjes rabarber, net genoeg voor een taart. Ik paste Wietes recept een beetje aan en kijk Wiete, hier is mijn versie.

Snijd een halve kilo rabarberstelen in kleine stukjes. Schillen hoeft niet. Strooi er een halve kop suiker op en laat een uurtje trekken, zodat het sap vrijkomt.
Maak een brokkeldeeg met 200 gr fijne bloem, 100 gr koude boter in kleine stukjes gesneden, een ei, een snuifje zout en 2 eetlepels melk. Pak het deeg in in folie en leg het een halfuurtje in de koelkast.
Rol het deeg uit en leg het in een platte bakvorm. Prik er een paar keer in met een vork. Leg er de rabarber op en zet de taart 20 minuten in een hete oven (200 °).
Klop ondertussen 4 eiwitten goed stijf met 200 gr (!) suiker en een snuifje zout.
Haal de taart uit de oven en spatel het eiwit erover. Laat ze nog een kwartier bakken op 150 ° en laat ze dan langzaam afkoelen. Als je geen heteluchtoven hebt, steek dan een houten lepel tussen de ovendeur zodat er lucht kan circuleren.




Zorg dat er genoeg huisgenoten of gasten in de buurt zijn, want deze taart wordt nooit ouder dan een dag. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten